LET OP: DEZE INFORMATIE GELDT VOOR DE VOLTIJD. VOOR DEELTIJD VOLGT Z.S.M. APARTE INFORMATIE.
Introductie
In het Stones-model is, rekening houdend met de nadrukkelijke wens van studenten, gekozen voor een eenvormig, gestandaardiseerd rooster waarbinnen grote lesblokken van drie uur de mogelijkheid bieden om zelf invulling te geven aan de lessen. In een periode van 9 of 10 lesweken wordt – ongeacht de aanwezigheid van feestdagen en vakantieweken – in ieder blok het equivalent van 7 volledige lesweken geboden, waarbij stabiliteit en voorspelbaarheid centraal staan.
Uitgangspunten
Op niveau 1 verzorgen de drie ‘klasdocenten’ het gehele onderwijs volgens dit zogenoemde blokkenrooster.
Op niveau 2 wordt maximaal 25% van de lessen verzorgd door experts: docenten uit andere stones of (eventueel) externen. Elke expert geeft maximaal 2 lessen. Wordt de expertles door de klasdocent zelf verzorgd, dan krijgt hij/zij de taaklast voor deze les.
Op niveau 3 is het percentage expertlessen hoger; details volgen.
In elk blok wordt een gelijk aantal onderwijsuren aangeboden: 84 uur exclusief coaching* , maar:
Blok 1, 3 en 4: 7 weken onderwijs, 2 afrondweken (eindpresentaties, kalibratie en nakijken)
Blok 2: 7 weken onderwijs, ‘1 tussenweek’, 2 afrondweken
*) met coaching wordt de coaching uit de coachlijn bedoeld.
Er zijn dus 12 contacturen per week (4 blokken van 3 uur) exclusief coaching, inclusief kickoff in week 1 en exclusief inspiratiesessie in week 5 en eindpresentaties
Roostering bepaalt de volgorde van de lessen, en roostert zo veel mogelijk in reeksen: iedere les vindt, indien mogelijk, iedere week op hetzelfde moment plaats. Het staat docenten vrij onderling te wisselen. Eventuele wisselingen worden niet in het rooster aangepast.
Alle lessen zijn in het rooster zichtbaar als werkcollege, maar de invulling daarvan kan variëren. Er zullen dus geen specifieke lesvormen meer in het rooster worden opgenomen, behalve kick-off, inspiratiesessie en eindpresentaties/expo. In de taaklast krijgt een docent 4,5 dbu voor een les van 3 uur. Vergeleken met de ‘oude situatie’ staat dat gelijk aan de taaklast voor 50 minuten werkcollege en 100 minuten begeleiding.
Je werkt van combinatieblok naar combinatieblok (voorheen heette dit FE-blok). Deze blokken zijn niet voor alle klassen op dezelfde dag geroosterd, en ook niet altijd aan het begin of aan het einde van de week. Wel zijn ze voor elke klas in principe iedere week op dezelfde dag geroosterd (week 1 en 5 uitgezonderd) .
In week 1 is de kick-off altijd aan het begin van de week geroosterd
Week 5 wijkt ook enigszins af van de standaardweken vanwege de ingeroosterde inspiratiesessies
In week 9 vinden eventuele eindpresentaties plaats.
In de overige weken wordt zo veel mogelijk in reeksen geroosterd waardoor je elke week dezelfde lesstructuur hebt. Je kunt geen afwijkende lestijden aanvragen: er zijn drie lesblokken van 3 lesuren waarbij één docent aanwezig is, en één combinatieblok van 3 lesuren met alle drie de klasdocenten.
Lesweek | Inhoud | Opmerkingen |
---|---|---|
1 | Kick-off en drie werkcolleges + coaching | In week 1 is er geen combinatieblok |
2 | Combinatieblok (met drie docenten) Drie lessen + coaching | |
3 | Combinatieblok (met drie docenten) Drie lessen + coaching | |
4 | Combinatieblok (met drie docenten) Drie lessen + coaching | |
5 | Combinatieblok (met drie docenten) Drie lessen + coaching | |
6 | Combinatieblok (met drie docenten) Drie lessen + coaching | |
7 | Combinatieblok (met drie docenten) Drie lessen + coaching | |
8 | Deze week wordt gebruikt om – ook in blokken met vrije dagen of vakantieweken – zeven volledige onderwijsweken aan te bieden. Zie ook de jaarkalender 2022-2023. | |
9 | Start van de week: inleveren eindportfolio Geen lessen Kalibratiesessie met drie docenten Ingeroosterde tijd om portfolio’s na te kijken Individuele coachingsgesprekken | |
10 | Tijd om portfolio’s/herkansingen van vorig blok na te kijken, voorbereiding volgende stone |
Een gemiddelde week ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:
Kijk voor een voorbeeld van een conceptrooster op rooster.hva.nl (inloggen) → 2022-2023 en kies voor Vak W101
Het rooster is leidend en staat vast. Aanvragen voor incidentele rooster-afwijkingen gaan altijd via de stonecoördinator. Afzonderlijke docenten(trio’s) kunnen geen roosterwijzigingen aanvragen
Kick-off:
De kick-off wordt aan het begin van elke eerste week van een blok geroosterd. Elk stoneteam heeft zelf aangegeven hoe de kick-off eruit ziet: alle klassen tegelijkertijd, in twee groepen, of een andere optie.
Regulier college
Een ‘regulier’ college is een les van drie lesuren. Elke les wordt door één van de docenten van een klas verzorgd. De vorm en inhoud van de les zijn bepaald door de stoneteams. Er is voldoende ruimte voor een informele pauze. Dit kan door de docent zelf bepaald worden.
Combinatieblok
In het combinatieblok staan alle drie de docenten van een klas tegelijk ingeroosterd vanaf week 2. Het blok wordt iedere week op dezelfde dag geroosterd (maar niet bij alle klassen op dezelfde dag). De indeling van de combinatieblokken kan als leidraad worden gezien voor de FE-cyclus: je werkt van combinatieblok naar combinatieblok, en in de tussentijd vinden de drie reguliere lessen plaats die ondersteunend zijn aan de werkprocesstap. Een ‘week’ kan dus van maandag t/m maandag zijn maar ook van donderdag t/m donderdag bijvoorbeeld.
Inspiratiesessie
In week 5 is er de mogelijkheid om plenair (met meerdere of alle klassen tegelijk) gastcolleges, workshops of andere sessies te organiseren. Docenten worden hiervoor niet ingeroosterd maar zijn wel van harte welkom. De stoneteams bepalen de invulling van de inspiratiesessies. In deze week vinden daarnaast de reguliere lessen plaats.
Algemeen
Het lesschema bevat een koffiepauze van 10 minuten na het tweede lesuur.
Onderwijs dat in het eerste of tweede lesuur begint en qua lengte conflicteert met de koffiepauze wordt over de pauze heen geroosterd en niet opgeknipt. Voor deze lessen geldt dat de docent zelf bepaalt of hij de koffiepauze ‘regulier’ tijdens zijn les laat plaatsvinden en vervolgens 10 minuten langer doorgaat dan in het rooster staat, of dat het onderwijs zoals geroosterd doorgang vindt en er na afloop van de les een verlate koffiepauze van 10 minuten wordt gehouden.
Een belangrijk aspect van het Stones-onderwijs is dat de taaklastverdeling niet meer op detailniveau wordt gedaan. Je krijgt als docent een vast aantal uren voor een stone. Daarbinnen is een indicatie van hoeveel uur de activiteiten in beslag nemen:
Niveau 1: 75 dbu per docent
Niveau 2 & 3: 67 dbu per docent
*NB: per docent vervallen twee werkcolleges t.b.v. expertlessen, tenzij een expertles door de eigen docent wordt gegeven
Laatste wijziging 11-10-2022