Michael Epskamp, Themasemester Mediaondernemerschap , Jaar 3
Als onderdeel van de training Formatief Evalueren/Didactisch Coachen, heeft Michael Epskamp zijn uitwerking van formatieve evaluatie in bestaande lessen verwerkt en hier een korte video over gemaakt. In de komende nieuwsbrieven zullen we nog meer van dit soort praktijkvoorbeelden met je delen.
Formatief evalueren met de strategieën 1 t/m 5 in de praktijk: wat werkt en wat werkt iets minder vanzelfsprekend? Dit is een casus waarbij FE is ingezet in de module Ethiek en MVO (jaar 3 CO). De resultaten zijn niet rooskleurig maar wel hoopgevend.
“Mevrouw, heeft dit een voldoende gekregen?! Dat kan ons groepje veel beter!” Wil jij studenten ook stimuleren het beter te willen doen dan hun voorgangers? Geef of maak dan exemplars van de opdrachten die ze gaan inleveren, en laat ze aan de hand daarvan de succescriteria en beoordelingsrubric in de vingers krijgen (Strategie 1). Je tackelt ook meteen de eeuwige vraag “maar heeft u dan ook een voorbeeldverslag/product/onderzoek?” en brengt ze kwaliteitsbesef bij.