Het nieuwe onderwijs is internationaal georiënteerd. Dit ligt in lijn met onze ambities en verantwoordelijkheid om studenten sensitief, comfortabel en zelfverzekerd te maken in een globaliserende samenleving. Aangezien het beroepsvraagstuk in stones leidend is als context voor het leren, is het belangrijk om de vraag te stellen of het vraagstuk de voorwaarden schept voor een internationale oriëntatie.
Internationaal georiënteerd onderwijs betekent dat we onderwijs creëren waarin we ook onze blik naar buiten richten. Waarbij we het perspectief van studenten verbreden, door ze zowel bewust te maken van hun eigen cultureel referentiekader, als door ze andere (culturele) perspectieven te laten ervaren. We hebben aandacht voor het empathisch vermogen om op een passende manier het gesprek aan te kunnen gaan. We begeleiden de studenten bij het internationaal en intercultureel sensitief worden. Daarom werken we ook aan de taalvaardigheid van het Engels, zodat ze zich comfortabel kunnen uitdrukken in internationale contexten.
Om dit aspect te waarborgen werken alle stones met een basisniveau ten aanzien van internationalisering (zie toolkit Internationalisering ‘Basisniveau’). Dit zal terugkomen in Stap 4: lesactiviteiten.
Welke vragen zou je jezelf, vanuit internationalisering, kunnen stellen bij het bepalen van het specifieke beroepsvraagstuk?
Op welk gebied willen we impact realiseren? Regionaal, nationaal, Europees of op mondiaal niveau?
Door de impact van het beroepsvraagstuk te verbreden naar Europees of mondiaal niveau, activeer je de student om zich te verdiepen in die landen en de actuele situatie wat betreft het thema van het beroepsvraagstuk. Bijvoorbeeld het thema ‘De retoureconomie’. Hiermee ontstaat inzicht in overeenkomsten en verschillen tussen landen. Dit zou vervolgens weer invloed kunnen hebben op het eindproduct.
Hieronder voor de voorbeeldstone ‘Verlaag het aantal retouren van H&M Home’ een uitwerking van de mogelijkheden per niveau.
Heeft deze opdrachtgever (ook) een internationale oriëntatie?
Door studenten te laten werken met een opdrachtgever die in verschillende landen actief is, krijgt een student een beeld van de processen, overwegingen en implementatie van internationale producten, merken en content in lokale markten. Hieronder een denkrichting per niveau.
Geeft de keuze voor de doelgroep de student de mogelijkheid om sensitiviteit te ontwikkelen ten aanzien van behoeften, voorkeuren en standpunten van verschillende (internationale) doelgroepen?
Door studenten aan de slag te zetten met verschillende internationale doelgroepen zullen zij de kans krijgen om sensitiviteit te ontwikkelen van verschillende behoeften, voorkeuren en standpunten. Hieronder een voorbeeld per niveau.
Kan (een deel) van het eindproduct mogelijk ook in het Engels?
Door studenten aan de slag te zetten met verschillende internationale doelgroepen zullen zij de kans krijgen om sensitiviteit te ontwikkelen van verschillende behoeften, voorkeuren en standpunten. Hieronder een voorbeeld per niveau.
Denk er bij het formuleren van het beroepsvraagstuk aan dat je ook de mogelijkheid hebt om een internationale samenwerking aan te gaan met een opdrachtgever of een partneruniversiteit. Hier zijn ook aanvullende ontwikkeluren voor beschikbaar. In alle elementen van het beroepsvraagstuk is het mogelijk om een partner te betrekken, stel je zelf daarom altijd de vraag:
Wat is de meerwaarde voor het leerproces van de student om dit beroepsvraagstuk te beantwoorden in samenwerking met een internationale partner?
Omdat het nieuwe onderwijs internationaal georiënteerd is willen we voldoende Engelstalige stones aanbieden voor zowel de ontwikkeling van onze eigen studenten als die van onze internationale partners. Kiezen voor een Engelstalige stone betekent dat de invalshoek van de stone een internationaal perspectief heeft en ontwikkeld wordt in het Engels. Hier zijn ook aanvullende ontwikkeluren voor beschikbaar. Denk je er bij het formuleren van het beroepsvraagstuk over na om je stone is het Engels te doen, stel jezelf dan de vraag:
Let op, als jij van plan bent jouw stone in het Engels aan te bieden, formuleer je beroepsvraagstuk dan ook in het Engels.
2021-2022 Blok 3 Blok 4
Niveau 1:
Blok 3 & 4: Maximaal 16u per stoneteam voor opzetten internationale samenwerking
Blok 4: Maximaal 32u per stoneteam voor maken Engelstalig onderwijsmateriaal
Niveau 2:
Blok 3 & 4: Maximaal 16u per stoneteam voor opzetten internationale samenwerking
Blok 4: Maximaal 32u per stoneteam voor maken Engelstalig onderwijsmateriaal
Niveau 3:
Maximaal 16u per stoneteam voor opzetten internationale samenwerking
2022-2023 Gehele jaar
Niveau 3: Maximaal 64u per stoneteam voor opzetten internationale samenwerking
Maximaal 32u per stoneteam voor maken Engelstalig onderwijsmateriaal