INTRODUCTIE STONES: EEN STUDENTVERHAAL

Hieronder nemen we je mee in het verhaal van Amber, een eerstejaarsstudent CO die de stone Vernieuwers op niveau 1 doorloopt. Het verhaal dient ter illustratie van hoe een student in het stonesonderwijs het programma van 10 weken doorloopt. Er is gekozen voor een fictieve opdrachtgever en fictieve student.

Amber (20) volgt de stone Vernieuwers op niveau 1.

Amber zit op haar kamer. Ze gaat straks even boodschappen doen, maar daarvoor wil ze graag nog de feed forward lezen die ze kreeg van haar drie docenten uit de stone die zij het afgelopen blok volgde; Verbeelders en Vermakers. Morgen heeft ze namelijk een gesprek met haar coach over haar ontwikkelplan en welke stones in jaar 2 goed zullen aansluiten.

Aanstaande maandag start de volgende stone uit het impactgebied Vernieuwers. Amber besprak vorige week in haar coachgroep de nieuwe stone die ze gaat volgen. Een andere student had deze al gevolgd en vertelde erover en liet zijn werk zien. Ze kreeg vooral veel zin om aan de slag te gaan met het verkennen van toekomstscenario’s en om een innovatief concept te gaan bedenken. Ze had nog wel wat specifieke vragen; even kijken of die tijdens de aftrap maandag nog aan de orde komen.

Week 1
De werkweek van het blok begint met een online aftrap: maandagochtend bekijkt Amber een korte film waarin Hicham Benali zich voorstelt. Benali is Hoofd Innovatie van De Loods At Home, een e-commerce bedrijf uit Amsterdam Noord, razend populair bij Randstadbewoners tussen de 20 en 35 jaar. Het merk heeft een site en een app waarmee je meubels kunt bestellen. De halve stad heeft een inrichting van De Loods At Home; visgraatvloeren, poederroze meubels, lampen met geometrische vormen.

De Loods At Home richt zich op starters op de woningmarkt die hun eerste huis gaan inrichten. Op kleding bestellen zit vaak een grote tijdsdruk, klanten bestellen vaak meerdere maten en sturen terug wat ze niet willen. De Loods At Home wil dit probleem bij hun meubels tackelen; het is nu eenmaal veel ingewikkelder en arbeidsintensiever om meubels te retourneren dan kleding. Hicham Benali doet in de video een oproep aan de studenten die de stone volgen om een vernieuwend concept voor de app van De Loods At Home te ontwikkelen. De gewenste impact is dat klanten door een verbeterde digitale ervaring, minder bestellingen terugsturen. Het gaat dus om een gedragsverandering voor een specifieke doelgroep. Wat kunnen de studenten met de inzet van mediatechnologie, de komende weken ontwikkelen?

Na de presentatie van Benali is Amber enthousiast, maar ook overweldigd door alle informatie. Ze fietst naar het station, pakt de trein en daarna de metro en zoekt in het BPH het lokaal op. Ze krijgt met haar klas te horen welk werkproces en welke taken ze gaat doorlopen om tot een goed concept te komen. Elke week werkt ze aan een taak, waarbij ze werkt aan verschillende beroepsproducten.

Amber start de stone in een team met vier andere studenten, waarmee ze de eerste weken de opstarttaken uitvoert, zoals het uitwerken van de businesscase en de eerste doelgroepanalyse. Tijdens de eerste bijeenkomst met de klas wordt er uitvoerig een voorbeeld van een businesscase besproken. De docent geeft heel duidelijk aan wat er sterk en minder sterk is aan het voorbeeld en waaruit een businesscase bestaat. Amber begint steeds beter te begrijpen wat ze moet gaan doen en stelt een aantal vragen over de externe analyse uit de businesscase. Daarna gaan ze tijdens de lestijd aan de slag met de eerste opdracht van de businesscase en kijkt ze ter ondersteuning een kennisclip over e-commerce. Ze snapt iets niet en vraagt een ander groepje of zij meer weten. Helaas, dus zoekt ze het even op in haar boek. Aha! B2B betekent Business to Business.

Week 2
Amber en haar team hebben aan het begin van de week een sessie met één van de drie docenten en bespreken de feedback op hun debriefing. Het echte werk kan beginnen. Ze onderzoeken hun persona en diens gebruiken, bedenken goede onderzoeksvragen, nemen interviews af en verwerken deze. Hiervoor lezen ze op Brightspace een hoofdstuk uit een boek over interviewtechnieken, rapporteren bij onderzoek en de basiskennis van innovatie bij marketingstrategieën. In de les gaan ze aan de slag en aan het einde van de week delen ze hun eerste opzet en proces, dan is er namelijk een moment waarop alle drie de docenten er zijn. Als team presenteren ze waar ze nu staan en welke vragen ze nog hebben. Het docentteam stelt vragen en geeft aan welke vervolgstappen nog nodig zijn en wat al goed gaat.

Week 3
In de derde week gaat de klas van Amber aan de slag met de weekopdrachten en krijgen ze workshops over mediagedrag en innovatieve technologieën die passen bij de case van De Loods At Home. Amber en haar groepje formuleren een doelgroepanalyse, een persona en een customer journey. Ze passen direct toe wat ze aan nieuwe kennis hebben verworven. Ze zijn benieuwd wat het docentteam ervan vindt en hopen dat ze nu de kennis nog beter hebben doorvertaald naar de customer journey, want dat was de belangrijkste feedforward van vorige week. Met de creativiteit zit het wel goed, alleen de onderbouwing moet meer aandacht krijgen.

Week 4
Alle benodigde informatie is aan boord, maar nu is het zaak om de losse ideeën om te zetten naar een geloofwaardig creatief concept. Ze kijken tijdens de les een filmpje van een digital designer die uitlegt hoe zij een brainstorm aanpakt, en welke technieken favoriet zijn geworden en waarom. Daarna gaan ze als team aan de slag. Op Brightspace staat een reader met brainstormtechnieken waar ze mee aan de slag kunnen. Dat blijkt nog best lastig, omdat niet iedereen in het groepje zich comfortabel voelt bij een brainstormtechniek waarbij je erg assertief moet zijn om mee te kunnen doen. Toch vinden ze er één waar iedereen zich goed bij voelt en gaan er mee aan de slag. ze kiezen er een aantal uit en gaan er mee aan de slag. Het groepje van Amber werkt meerdere denkrichtingen uit. De docent sluit ook een paar keer aan bij hun team en stelt vragen over de concepten, de link met de business case en de customer journey. Ook geeft de docent feedforward over de vervolgstappen. Nu kunnen ze weer verder!

Week 5
In de vijfde week zitten de studenten helemaal in de materie. Niets inspirerender dan het bijwonen van presentaties van bedrijven en organisaties die zich met dezelfde uitdagingen als De Loods At Home bezighouden. Tegen welke lopen zij aan? Welke inzichten hebben zij verworven tijdens hun, soms wel jarenlange ontwikkeling?

De focus lag de eerste vier weken op het opereren als groep, vanaf week 5 is het tijd om individueel aan de slag te gaan. Iedereen kiest een concept uit om verder mee te werken. Amber legt de eerste schetsen voor aan mensen uit de doelgroep. Ze geeft met moodboards en andere artist’s impressions een goede indruk van wat het zou kunnen worden. Amber kijkt terug in haar portfolio, die inmiddels al steeds meer vorm begint te krijgen. Om haar eerste schetsen uit week 1 en moet ze nu stiekem een beetje lachen. Ze ziet ook dat een onderdeel van haar huidige concept, toen ook al op tafel lag!

Deze week heeft Amber ook persoonlijke gesprekken met haar coach over haar eigen ontwikkeling: wat gaat er goed, wat kan er beter? Hoe ervaart ze de tijdsdruk, het samenwerken? Wat is haar rol in het huidige team? Hoe ga je het gesprek aan met teamgenoten als iets je dwarszit?

Week 6
Tijdens haar eerste co-creatie met de doelgroep krijgt ze nog veel vragen over het doel van de stappen in de app. Amber merkt dat ze dat zelf ook nog lastig vindt en zoekt haar docenten op om dit te bespreken. Ze leest nog eens goed de briefing van de opdrachtgever en het hoofdstuk over de marketingstrategieën, en verwerkt dit weer in haar concept. Vervolgens werkt Amber haar concept nader uit tot een prototype. Ze kijkt een kennisclip over AdobeXD en maakt thuis alvast een begin met een prototype in het programma. Morgen gaan ze hier tijdens de les mee verder. Ze is benieuwd wat de anderen uit haar team hebben gemaakt en of haar prototype nu beter past bij het doel en de strategie. Gelukkig is er donderdag weer een feedback-moment met alle docenten. Het is wel aanpoten, want over twee weken moet alles klaar zijn. De tijd dringt. Amber werkt door tot de late uurtjes…

Week 7
De laatste werkweek is aangebroken. Amber is zenuwachtig voor haar presentatie, gelukkig hebben ze begin deze week met het team geoefend en kreeg ze van een aantal teamgenoten goede feedback. Ook kreeg ze door de presentaties van anderen weer nieuwe ideeën voor haar eigen presentatie. Alle studenten uit de klas presenteren hun zogenaamde ‘impactcanvas’ aan elkaar en het docentteam. Dit is een voorproefje van de eindpresentaties met het docentteam volgende week. Amber gaat nog even goed kijken naar haar impactanalyse en duikt nog een keer in de reader die hier over gaat.

Week 8
Amber presenteert haar concept. Ze heeft het concept Loads at Home doorontwikkeld: een app waarmee je met behulp van Augmented Reality de meubels virtueel in je huis plaatst, zodat je alvast een goede indruk krijgt en niet voor verrassingen komt te staan. Door middel van een eenvoudig kartonnen VR-bouwplaatje waar de gebruiker zijn telefoon in kan leggen, kan er een eigen VR-bril gecreëerd worden. Makelaars in de Randstad delen ze bij de sleuteloverdracht uit, licht Amber toe. De impact is dat kopers minder op de bonnefooi bestellen, maar de keuzes voor meubels beter overwegen. Het aantal retourzendingen wordt zo aanzienlijk verlaagd, blijkt uit haar impactanalyse.

Het docentteam evalueert met de teams het proces van de afgelopen weken. Zij kiezen met medestudenten het beste concept. De tien beste concepten worden geselecteerd voor een expositie in het BPH. Hicham Benali van De Loods At Home, een van de eregasten, naast natuurlijk vrienden en familie van studenten, is onder de indruk!

Amber is aan het einde van de week nog druk met het volledig maken van haar portfolio, waarin zowel haar proces als een aantal beroepsproducten zitten. Ze is best trots en vond het impactgebied Vernieuwers erg goed bij haar passen. Volgende week wil ze dan ook graag met haar coach bespreken welke stones in jaar 2 dan goed aansluiten.

Week 9
In deze week beoordeelt het docentteam gezamenlijk het portfolio van Amber, op daarvoor ingeroosterde momenten. Amber krijgt aan het einde van de week direct haar resultaat te horen. De 15 punten zijn binnen. Op naar de volgende stone!

Colofon

De informatie op deze site wordt verzorgd en onderhouden door de opleidingen Communicatie (CO) en Creative Business (CB) van de Hogeschool van Amsterdam.
Alle informatie valt onder copyright © van de HvA, tenzij een andere bron is vermeld.

Disclaimer
Powered by CO & CB