Afhankelijk van het doel dat media- en communicatiemakers en hun opdrachtgevers hebben, en de interactie die zij nastreven met hun doelgroepen, onderscheiden CO+CB zes inhoudelijke impactgebieden. Deze impactgebieden geven elk een specifiek inhoudelijk focuspunt weer. Ze zijn richtinggevend voor de beroepsvraagstukken waar je mee aan de slag gaat in het onderwijs. Aan elk impactgebied zijn op de verschillende niveaus van de opleidingen een aantal stones gekoppeld.
Hieronder vind je de beschrijvingen van de zes impactgebieden.
VERDIENERS EN ONDERNEMERS (CB)
Als verdieners en ondernemers hebben we impact op marktwaarde(n). We maken het verhaal rendabel. We zijn bezig met het bedenken, maken en exploiteren van mediaformats en content die (financiële) waarde creëren, of we maken producten van anderen rendabel. We moeten daarvoor kennis hebben van businessmodellen, weten hoe markten werken en een (eigen) bedrijf kunnen runnen. Verdieners zijn innoverende ondernemers: verantwoordelijke experts die altijd op zoek zijn naar mogelijkheden en waarde.
KERNACTIVITEITEN
VERBEELDERS EN VERMAKERS (CB)
Als verbeelders en vermakers hebben we impact op de belevingswereld. We maken verhalen die mensen aan het denken zetten en de verbeelding prikkelen. Verhalen die informeren, verrassen, boeien en ontspanning bieden. Verbeelders en vermakers weten wat media teweeg kunnen brengen. We hebben een neus voor wat er verteld moet worden en maken dat begrijpelijk en invoelbaar. Op die manier kunnen we nieuwe verhalen vertellen met inzet van de juiste middelen: beeld, geluid, tekst en code. Daarnaast moeten we kritisch naar verhalen kunnen kijken, waarbij we het effect van onze keuzes op wat we vertellen begrijpen. Verbeelders en vermakers zijn creatief, hebben lef en een eigen stijl.
KERNACTIVITEITEN
WERELDVERBETERAARS (CO+CB)
Als wereldverbeteraars hebben we impact op dat wat de wereld bezighoudt. We vertellen verhalen om de wereld socialer, eerlijker en duurzamer te maken. We oefenen invloed uit op economische, maatschappelijke en duurzaamheidsvraagstukken via media en communicatie. We verdiepen ons in verschillende standpunten en kijken naar het verhaal achter het verhaal. We kijken kritisch naar de macht van media en communicatie en de ontwikkeling van technologie. We reflecteren op de ethische kwesties die daarmee samenhangen. Wereldverbeteraars zijn veranderingsgezind en durven positie te kiezen.
KERNACTIVITEITEN
VERNIEUWERS (CO+CB)
Als vernieuwers hebben we impact op de ontwikkelingen van de toekomst. We vertellen de verhalen van morgen. We moeten daarvoor op basis van onderzoek alle (technologische) ontwikkelingen van nu en van de toekomst in kaart brengen. We helpen netwerken (merken, bedrijven, organisaties en alle andere plekken waar mensen samenwerken) inspelen op dat wat komen gaat. We kunnen met bestaande en nieuwe middelen vernieuwende verhalen ontwikkelen. Daarnaast moeten we kritisch kunnen reflecteren op ethische kwesties die samenhangen met de inzet van media en communicatie. Hoe verhouden mens en technologie zich tot elkaar? Vernieuwers zijn intrinsiek nieuwsgierig naar trends en ontwikkelingen, lokaal en globaal, en denken out of the box. Vernieuwers zijn early adopters.
KERNACTIVITEITEN
VERLEIDERS EN VERMARKTERS (CO)
Als verleiders en vermarkters hebben we impact op menselijk gedrag. We vertellen verhalen die overtuigen. We zijn daarvoor bezig met het signaleren en begrijpen van ideële of commerciële communicatievraagstukken van netwerken (merken, bedrijven, organisaties en alle andere plekken waar mensen samenwerken). We zien ook de actuele maatschappelijke en organisatorische context van die vraagstukken. Vervolgens maken we verantwoorde communicatieoplossingen waarmee we producten en diensten vermarkten. We moeten een vraagstuk kunnen bekijken vanuit verschillende perspectieven. We (her)kennen het beïnvloedingsproces, geven het vorm en reflecteren op ethische vraagstukken. Verleiders en vermarkters zijn creatieve denkers en doeners.
KERNACTIVITEITEN
VERBINDERS EN VERANDERAARS (CO)
Als verbinders en veranderaars hebben we impact op de relaties en reputaties van netwerken. We vertellen verhalen die verbinden of aansporen tot verandering. Daarvoor luisteren we allereerst naar wat mensen en netwerken (merken, bedrijven, organisaties en alle andere plekken waar mensen samenwerken) te vertellen hebben. Op basis van wat we horen inspireren en verbinden we en helpen we bij verandering. We ontwerpen en regisseren daarvoor communicatieprocessen gericht op stakeholders, doelgroepen en reputatiemanagement. Zowel binnen als tussen netwerken. Verbinders en veranderaars zijn experts op het gebied van gedrag, samenwerking en het creëren van draagvlak.
KERNACTIVITEITEN